lauantai 2. helmikuuta 2013

Syksy 2012 Ylläs

Syksyn Lapin matka suuntautui tällä kertaa Ylläksen suunnalle. Oltiin löydetty meidän tarpeisiin aivan täydellinen mökki Ylläsjärven läheltä. Oli puusauna, takka, sopivasti tilaa ja naapureihin reilusti matkaa. Mökin pihasta olisi ollut ihan mahtavat maastot esineruudulle, jäljelle tms., mutta tänä vuonna treenailut jäivät kyllä nollaan. Oli tarkoitus tehdä päiväretkiä lähiseudulla ja jättää Taavi lepäämään tarpeen mukaan. Edellisenä vuonna Taavilla oli vastaavalla reissulla kaksi vapaapäivää, mutta tällä kertaa se lepäsi vain yhden päivän. Sen oli tarkoitus pitää toinenkin lepopäivä, mutta kun se oli aamulla niin tomerana tunkemassa mukaan, niin mukaanhan se oli otettava. Aika huikea suoritus lähes 12-vuotiaalta pappakoiralta. Meno- ja paluumatkat hoidettiin muutaman pysähdyksen taktiikalla. Aamulla lähdettiin ja alkuillasta oltiin jo perillä vaikka matkaa oli karvan vaille 1000 kilometriä suuntaansa.

Näkymä mökin kuistilta

Tulopäivänä ehdittiin käydä vielä valoisassa lenkilläkin mökin lähellä. Se lenkki ei sitten mennytkään ihan putkeen. Koirat onnistuivat nimittäin törmäämään maa-ampiaispesään. Tälläkin kertaa Ässä säästyi osumilta, koska se ehti jo mennä. Valo ja Taavi sen sijaan saivat joitakin osumia ja menivät vähän ankeiksi ja vaisuiksi. Palattiin suorinta tietä mökille ja onneksi molemmat koirat olivat tunnin päästä jo ihan normaaleja. Vähän kyllä säikäytti, kun loma ei alkanut ihan ruusuisesti.

Muina päivinä kierrettiin tehtiin seuraanlaisia lenkkejä:

Luontokeskus Kellokkaalta: Käveltiin suunnilleen Seitakierroksen reittiä ja käytiin uittamassa koirat Kesänkijärvessä. Kellostapulin kurussa oli niin sumuista, ettei eteensä nähnyt. Paljon ihmisiä ja koirat olivat pääosin kiinni.
Kesänkitunturin kierros: Lähdettiin Äkäslompolosta ja kierrettiin Kesänkitunturi. Pääosin varsin kiva ja rauhallinen reitti. Alkumatkasta tosin vähän eksyttiin oikealta reitiltä ja päädyttiin varsin kostealle suolle...

Aakenustunturin vaellusluontopolku: Kiva, vaihteleva ja rauhallinen lenkki. Ihmisiä nähtiin ainoastaan huipun lähellä.

Taavi Aakenustunturilla

Levi: Käytiin huipulla ja kierrettiin tunturi vähän alempana rinteessä pääosin geologista polkua seuraten. Ei ollut ollenkaan meidän tyylinen paikka, kamalasti ihmisiä ja huipulle pääsi autolla asfalttitietä. Ei kovin erähenkistä ;-) Tulipahan käytyä. Tän päivän Taavi lepäsi.

Poroja Levillä
Luosu: Lähdettiin Luosun kylän läheltä ja seurailtiin mm. moottorikelkkauria, metsäteitä, pyöräilyreittejä, polkuja yms. Saatiin olla ihan omassa rauhassa ja ihmisiä nähtiin vain yhdellä kilometrin pätkällä lähempänä Yllästunturia, kun kuljettiin hetki Ylläksen virallisia reittejä pitkin.

Äkäslompolosta: Lähdettiin Äkäslompolon läheltä ja kierrettiin Tahkokurun ja Hangaskurun kautta Kotamajalle ja sieltä Kukastutnurin kautta takaisin. Tämä oli kiva ja vaihteleva reitti. jonkin verran oli ihmisiä, mutta ei ruuhkaksi asti.

Väsyneitä vaeltajia illalla

Viikko oli taas erittäin onnistunut. Ihanaa irtautua viikoksi arjesta ja nauttia luonnosta, rauhasta ja ulkoilusta ilman minkäänlaisia aikatauluja. Kilometrejä kertyi ihmisille vähän yli 100 ja koirille reilusti enempi. Iltaisin mökissä oli varsin rauhallista porukkaa, mutta aamuun mennessä koirat olivat ladanneet akkunsa ja olivat täynnä tarmoa lähdössä ulkoilemaan. Poroja nähtiin tänä vuonna tosi paljon enempi kuin edellisenä syksynä Pyhä-Luostolla. Voi olla sattumaakin tai sitten ei. Viime vuonna nähtiin poroja vain kahtena päivänä ja nyt törmättiin poroihin joka päivä ja useampana päivänä moneenkin kertaan. Tosin eipä ne porot meitä haitanneet, kun kukaan koirista ei ole kiinnostunut niistä. Silti otettiin koirat aina heti hihnaan, kun kuultiin kellojen kilkatusta.

Kuvia ei tullut tänä vuonna otettua kovinkaan montaa, kun kameran laturi jäi kotiin ja piti käyttää kameraa säästeliäästi...